Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń #1: Zmiany w prawie coraz bliżej
Tym tekstem rozpoczynamy cykl materiałów dotyczących zmienionej ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Na otwarcie garść podstawowych informacji o tym, z czego wynikają zmiany, jaka idea za nimi stoi i na jakim etapie jest ich wprowadzanie. A w kolejnych newsletterach już bardziej szczegółowo będziemy opisywali wybrane, istotne z punktu widzenia naszej działalności elementy nowego prawa.
Rada Ministrów skierowała 11 sierpnia br. projekt ustawy o dystrybucji ubezpieczeń do Sejmu. Prace nad nowym prawem mają na celu wykonanie przepisów Unii Europejskiej, a konkretnie przekształconej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (ang. Insurance Distribution Directive, w skrócie: IDD), która weszła w życie 23 lutego 2016 r. i spowodowała konieczność włączenia jej do prawa państw członkowskich najpóźniej w ciągu 2 lat od tej daty.
Dla przypomnienia i w telegraficznym skrócie: regulacje nakładają na sprzedawców większe obowiązki informacyjne, tak aby klienci dowiadywali się jak najwięcej o kupowanym produkcie, jego zaletach/wadach oraz obsłudze po sprzedażowej. Zgodnie z definicją agenci nadal będą działali w imieniu lub na rzecz ubezpieczycieli. Ale po wejściu w życie ustawy dojdą im nowe obowiązki, które sprawią, że ze sprzedawców ubezpieczeń staną się w większym stopniu doradcami ubezpieczeniowymi. Bo podstawowym celem unijnych przepisów jest ochrona interesu klientów.
Klient w centrum uwagi
Nowe prawo systemowo zagwarantuje klientom, że to ich interes będzie najważniejszy dla sprzedawców ubezpieczeń. Agenci zostaną bowiem ustawowo zobligowani do oferowania tych produktów, które w największym stopniu odpowiadają potrzebom klientów, nawet jeśli bardziej opłacałoby im się sprzedać inne ubezpieczenie. W ten sposób kupujący mają zyskać pewność, że wybrana ochrona to najlepsze z dostępnych na rynku rozwiązań.
Założenie stojące za nowym prawem można podsumować następująco: zmiany mają przysłużyć się klientom i aby to było możliwe na ponad 32 tys. agentów i 230 tys. (dane KNF-u za 2016 roku) pracujących dla nich osób wymuszą pewne zmiany w podejściu do świadczonych usług.
Jak ma to wyglądać w praktyce? Aby planowany, prokonsumencki system zadziałał, agenci będą rozpoczynać obsługę klienta od precyzyjnej analizy jego potrzeb i wystawienia mu rekomendacji do zakupu. Klienci mają także otrzymywać ustandaryzowany „Dokument zawierający informacje o umowie ubezpieczenia”, dzięki czemu w przejrzystej formie dowiedzą się wszystkiego o kupowanej ochronie (m.in. zakresie i wyłączeniach odpowiedzialności ubezpieczyciela, sposobie płatności, zgłaszania roszczeń czy możliwości rozwiązania umowy). Pośrednicy będą też informować klientów o charakterze i źródle swojego wynagrodzenia oraz spełnić godzinowe wymagania dotyczące odbywanych szkoleń.
Wszystkimi powyższymi elementami zajmiemy się w szczegółach w kolejnych częściach cyklu dotyczącego zmian w prawie. Będziemy również na bieżąco informowali o postępach prac parlamentarnych.
MZ